Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.
Waar moet je op letten bij elektrische brommer ombouw?
Een brommer ombouwen naar elektrisch, waar moet je op letten?
Elektrisch rijden, het wordt steeds populairder. De ontwikkeling van accu’s gaat snel en de brandstofprijzen blijven stijgen. Grote steden als Amsterdam beginnen oude brommers te weren uit het centrum en stellen milieuzones in. Bij DC Bikes zijn we fan van oldtimer brommers vanwege de mooie uitstraling die ze hebben. Het is een beleving om er mee te rijden en de kwaliteit waarmee ze vroeger brommers produceerden is bij vele hedendaagse modellen ver te zoeken. We behouden graag wat goed is en daarom bouwen we oldtimer brommers om naar elektrisch. Daarmee krijgt de brommer een tweede leven én mag de brommer weer zonder problemen rijden in milieuzones. Hoe doen we dat? Benzine motor eruit en elektromotor erin! Of is het toch niet zo simpel? In deze blog leggen we haarfijn uit waar je rekening mee moet houden als je van plan bent om een brommer om te bouwen naar elektrisch!
Je brommer ombouwen naar elektrisch? Bereid je goed voor én weeg je keuzes goed af!
Wanneer je een brommer ombouwt naar elektrisch moet je dit laten aanpassen op het huidige kenteken. Je kan dus niet zomaar een brommer ombouwen naar elektrisch zonder dit te melden bij de RDW. Doe je dit wel, dan rijd je simpelweg illegaal.
Het kenteken moet aangepast worden
De brandstofsoort gaat van “B”, wat staat voor benzine, naar “E”, elektrisch dus. Deze aanpassing van het kenteken loopt via een aanvraag bij de RDW. Er zal dus een goedkeuring moeten worden afgegeven door de RDW. De hamvraag is dan natuurlijk: Krijg je zomaar een goedkeuring van de RDW? Helaas is het niet zo simpel.. Maar wees niet getreurd, het is mogelijk!
Er zijn grofweg twee mogelijkheden om een goedkeuring te krijgen voor jouw elektrische brommer
Sta je aan de vooravond van de elektrische ombouw van de brommer dan kan je grofweg twee kanten op:
Optie 1: Je bouwt de brommer om met onderdelen zie je zelf samenstelt.
Optie 2: Je bouwt de brommer om met een goedgekeurde set.
Optie 1 lijkt in eerste instantie de goedkoopste oplossing. Op AliExpress is de wereld aan (goedkope) onderdelen te vinden. Je sprokkelt wat onderdelen bij elkaar zoals een elektromotor, een regelaar en een accu. Vervolgens verwerk je deze onderdelen in de oldtimer brommer en voilà je kan er op rijden. Ten slotte zorg je dat de brommer niet harder loopt dan 45km/u en je plant een afspraak bij de RDW in Lelystad en laat hem keuren. Helaas, met deze aanpak zal je niet zomaar een goedkeuring krijgen. We zien namelijk iets over het hoofd. Wanneer je zelf een brommer ombouwt naar elektrisch moet deze voldoen aan de richtlijnen van een nieuwe elektrische brommer, ten minste voor wat betreft de elektrische aandrijving. De overige aspecten (lichten, remmen enz.) van de brommer worden beoordeeld volgens de richtlijnen die de RDW heeft voor een brommer van jouw specifieke bouwjaar. Dus eigenlijk wordt de keuring opgedeeld in twee deelkeuringen: één voor het elektrische deel en de ander voor de overige aspecten.
Keuring van de elektrische aandrijving
De elektrische aandrijving (ombouw) moet voldoen aan de EMC eisen die binnen de EU aan een elektrische brommer worden gesteld.
EMC staat voor Elektromagnetische Compatibiliteit, of te wel: De elektra van jouw brommer mag geen stoorzender zijn en moet te allen tijde veilig zijn geïnstalleerd. Omdat je zelf de elektromotor, accu en regelaar hebt samengesteld is dit nooit als geheel door een onafhankelijke instantie gecontroleerd op de EMC-eisen. De RDW voert de EMC test niet zelf uit. Hiervoor moet je naar een door de RDW geaccepteerde instantie om jouw voertuig volledig te laten testen t.a.v. de EMC eisen. Dit kan per individuele brommer meer dan €3000,- kosten. Echt zo duur? Ja echt… dit is dan ook vaak een punt waarop veel projecten vastlopen omdat de eigenaar van de brommer vooraf niet wist dat dit zo duur zou zijn. Wil je toch verder met optie 1? Dan kan DC Bikes je uiteraard helpen en adviseren om de brommer voor de EMC test te laten slagen voordat je naar de RDW gaat.
Optie 2: Daar kunnen we kort over zijn. Dit is waar DC Bikes enthousiaste klanten verder kunnen helpen. We leveren een elektrische ombouwset met typegoedkeuring. De ombouwset van DC Bikes voldoet aan de EMC eisen en documentatie wordt meegeleverd. Dit betekent dat er geen individuele test ten aanzien van de EMC eisen benodigd is. Hiermee voorkom je vervelende verassingen achteraf. Het bespaart je de moeite om zelf onderdelen bij elkaar te zoeken en de hoge kosten van de EMC test. DC Bikes kan je adviseren over het inbouwen van de ombouwset, of je besteed het aan ons uit. Bekijk hier de ombouwsets die wij aanbieden.
Foto: emc-test elektrische oldtimer brommer (bron: Wijnand Zwart)
Mijn brommer is elektrisch omgebouwd, dus tijd voor de RDW keuring. Hoe nu verder?
Een elektrische ombouw wordt door de RDW individueel gekeurd op het RDW testcentrum in Lelystad. Hiervoor dien je een aanvraag te doen via de website van de RDW. De RDW neemt telefonisch of per email contact met je op zodra ze jouw aanvraag in behandeling nemen.
De kosten voor een dergelijke ombouwkeuring kunnen uiteenlopen. Het uurtarief van de RDW in Lelystad is €120,- (in 2022). Hoe beter je de keuring voorbereidt, hoe sneller de RDW de keuring kan afhandelen. De keuring van een door DC Bikes omgebouwde Honda C50 uit 1973 kostte €320,-. De Honda was al voorzien van een brommerkenteken. Heb je nog geen brommerkenteken? Dan zullen de kosten iets hoger uitvallen.
De RDW heeft op haar website een heel eisenpakket voor de ombouw/wijziging naar een elektrische aandrijving:
Eisen bij wijziging volgens de RDW:
“ De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, aan de eisen zoals die golden ten tijde van de eerste toelating van uw voertuig.
Let op: Dit is niet van toepassing bij een wijziging naar elektrische aandrijving. In dat geval wordt getoetst aan de eisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring. De RDW toetst de voertuigen op de volgende aspecten:
De toelatingseisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen, en op permanente eisen zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.
In de Wijze van keuren kunt u de individuele toelatingseisen vrij eenvoudig vinden, namelijk:
L-categorie: https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/individuele-goedkeuring-tcl-iks-tst-28productiebeoordeling-29/wijze-van-keuren-l1e--l7e-verordening-168-2013.pdf
Let op dat bij deze wijziging de identiteit van het voertuig nog vastgesteld kan worden omdat bij dit soort wijzigingen vaak grote aanpassingen aan het voertuig (Carrosserie/frame) gedaan moeten worden om de inbouw van een elektrisch aandrijving mogelijk te maken.
Documenten: "U moet de herkomst en de specificatie gegevens van de elektromotor kunnen overleggen.”
Heb je eenmaal alle eisen doorgenomen dan is het goed mogelijk dat je niet veel wijzer bent geworden. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en verzand in het lezen van allerlei verwijzingen, hebben wij alvast hieronder enkele praktische zaken vermeld waar de keurmeester op gaat letten.
Waar let de keurmeester op bij de RDW?
Zoals eerder gezegd moet de aandrijving van jouw elektrisch omgebouwde brommer voldoen aan dezelfde eisen als een nieuwe elektrische bromfiets. Dit houdt onder andere in dat:
- De onderdelen deugdelijk en veilig zijn gemonteerd.
- De ombouw voldoet aan de EMC eisen.
- Er moet een motorbeveiliging in de zijstandaard aanwezig moet zijn om te voorkomen dat je kunt wegrijden met de zijstandaard nog uit.
- De elektrische aandrijving moet wegvallen zodra de remmen worden bediend.
- Een accu-indicatie moet aanwezig zijn: om te voorkomen dat je stil komt te staan midden op de weg doordat je accu leeg is.
- De accu moet nagenoeg vol zijn.
- De acculader moet je ook meenemen.
Naast de ombouw moet de algehele staat van de brommer ook in orde zijn, dit betekent onder andere:
- Genoeg profiel op de banden en geen droogte scheuren waarbij het karkas zichtbaar is.
- Goed werkende remmen en verlichting.
- Geen spelingen op assen of loszittende spaken.
- Geen roest die de constructie van de bromfiets verzwakt.
- Etc.
Hoeveel kost het ombouwen van een brommer naar elektrisch?
Stel je kiest voor de 2e optie (de ombouwset met typegoedkeuring) en je laat DC Bikes jouw brommer ombouwen naar elektrisch en je laat de RDW keuring ook door DC Bikes uitvoeren, Dan is dit grofweg de kostenraming:
- De ombouwset: €2000,-
- Individuele RDW keuring: circa €350
- Arbeidsloon ombouw: €59,50 per uur x 10 uur = €595,-
- Arbeidsloon keuring laten uitvoeren: €59,50 per uur x 4 uur = €238,-
Wil je graag zelf aan de slag? Dat kan natuurlijk ook. Daarmee bespaar je de kosten van het arbeidsloon, maar kun je ons altijd vragen advies.
Mag ik met mijn omgebouwde elektrische brommer de milieuzone in?
Jazeker, dat mag! Door de brommer een tweede leven te geven middels een elektrische aandrijving kan je zonder problemen scheuren in gebieden die aangestipt zijn als milieuzone. Wel verschillen de regels met betrekking tot milieuzones een beetje per stad.
Milieuzone Amsterdam:
“In Amsterdam geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Hebt u een brommer, scooter of snorfiets met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder, dan mag u niet meer in de bebouwde kom rijden.” (bron: amsterdam.nl)
In Amsterdam mag je, ongeacht het bouwjaar van jouw brommer, wél de milieuzone in als jouw brommer op kenteken ook elektrisch is. De gemeente Amsterdam schrijft op haar website: “Voor wie geldt de milieuzone niet? Brom- en snorfietsen met elektrische aandrijving. Deze voertuigen zijn uitstootvrij en mogen vrij de milieuzone in. U hoeft geen ontheffing aan te vragen. Als een voertuig elektrisch is, dan staat dit bij de RDW geregistreerd.”
Milieuzone Den Haag:
De gemeente Den Haag schrijft: “Heeft u een 2-takt bromfiets of 2-takt snorfiets met een DET van vóór 1 januari 2011? Dan mag u niet in de milieuzone rijden. Soms geldt een uitzondering en mag u met een ontheffing toch in de milieuzone rijden.” De ontheffing geldt voor oldtimers ouder dan 30 jaar. Elektrische bromfietsen van voor 2011 zijn wel toegestaan in Den Haag: “U mag met een brom- of snorfiets van vóór 1 januari 2011 niet in de milieuzone rijden. Met oude elektrische brom- en snorfietsen en met brommobielen mag dit wel.”
Welke brommers kan DC Bikes ombouwen?
Wij richten ons op oldtimers en we zijn begonnen met een Honda C50. Het gespaakte achterwiel met naafmotor laat zich goed inbouwen omdat hij voorzien is van een trommelrem en 17 inch velg… net als de Honda. De accu laat zich goed wegwerken onder de beenkap op de plek waar oorspronkelijk de benzinemotor geplaatst was. De regelaar vind zijn plek in het frame waar voorheen de zuuraccu zat.
Veel andere klassieke brommers laten zich ook ombouwen met de onderdelen van DC Bikes. Zo werden 17 inch velgen met trommelremmen ook toegepast in Kreidlers, Zündapps, Sparta’s en Yamaha’s. DC Bikes helpt graag met levering van onderdelen en advies, of het volledig uitvoeren van jouw ombouwproject.
We zetten alle belangrijke punten nog even op een rijtje
- Start niet zomaar met het ombouwen van je brommer. Een goede voorbereiding gaat veel kopzorgen schelen!
- De elektrische aandrijving moet voldoen aan strenge EMC eisen voordat de RDW de keuring van de elektrische brommer in gang zet. Bespaar veel tijd, frustratie en €3000 door de elektrische ombouwset van DC bikes te kiezen. Deze set voldoet namelijk al aan de vastgestelde EMC-eisen.
- Zorg ervoor dat buiten de elektrische aandrijving de brommer voldoet aan de algemene eisen. De specifieke eisen zijn terug te vinden op de website van RDW en zijn afhankelijk van het bouwjaar van de brommer.
Voor het ombouwen van jouw brommer doe je een investering van zo'n €2500 wanneer je de ombouw en de RDW keuring zelf uitvoert. Ben je niet zo handig? Dan besteed je de ombouw volledig uit aan DC Bikes en helpen wij je graag verder.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact met ons op.
Ik zou graag een Berini sport te laten elektrificeren. Kan dat, bij Berini? Anders koop ik een Sparta. Maar, vooraf zou ik graag wat foto's willen zien van projecten die jullie gedaan hebben. Bijvoorbeeld bij Sparta of Kreidler. Het is natuurlijk ook van belang hoe de bromfiets oogt na elektrificatie. Bij de merken die ik noem, is de motor zichtbaar.
Beste, Ik lees dat u EMC goedgekeurde ombouwsets heeft. Is het mogelijk om een Yamaha TZR50 elektrisch te maken? Het liefst laat ik de versnellingen intakt en zou een motor op de krukas heel mooi zijn. Zijn er mogelijkheden? Is een hubmotor mogelijk? Een TZR50 heeft schijfremmen, wordt ook wel omgebouwd naar motorfiets. met vriendelijke groeten, Sander Lelie